زیگورات لینک ( وبلاگ فرعی زیگورات)

مطالب لینک داده شده در وبگاه زیگورات

زیگورات لینک ( وبلاگ فرعی زیگورات)

مطالب لینک داده شده در وبگاه زیگورات

فریدون آدمیت؛ روشنفکری مدافع تجددگرایی سطحی فراماسونرها

فریدون آدمیت فرزند عباسقلی آدمیت( فراماسونر معروف و گرداننده لژ ماسونی "آدمیت) و از روشنفکران دلداده به جهان نگری ماسونی است.او متولد 1299شد درتهران است و از دانشکده حقوق و علوم سیاسی فارغ التحصیل شده است.آدمیت در دستگاه دیپلماسی خارجی رژیم پهلوی، پست ها و سمت های مختلف نظیر سفارت ایران درلندن و نمایندگی ایران درسازمان ملل متحد را داشته است.
فریون آدمیت از روشنفکران مدافع تجدد گرایی سطحی و غرب زدگی شبه مدرن در ایران است. او در آثار پژوهشی ای که درباره زندگی و آرای روشنفکرانی نظیر آخوند زاده،میرزاحسین خان سپهسالار و طالبوف نگاشته است، به ستایش از ایشان پرداخته است. او نویسنده ای آته تیست و طرفدار گرایش لیبرال ناسیونالیسم روشنفکری ایران است. میزان هتاکی های کتاب آخوند زاده آدمیت به اسلام به حدّی بود که ساواک از ترس واکنش مردم،قصد جمع کردن آن از کتاب فروشی ها را داشت که به دستور اکید شخص شاه،جلوی این کار ساواک گرفته شد و کتاب مذکور،ار جانب فرح پهلوی،صاحب جایزه سلطنتی هم گردید.
آدمیت را می توان یکی از مهره های اصلی جریان تاریخ نگاری فراماسونری در ایران امروز دانست.او کوشش زیادی به خرج داده است تا چهره ای مثبت از پروژه غرب زدگی شبه مدرن عهد مشروطه و روشنفکران مروّج ان ارائه دهد.
ویژگی های جریان تاریخ نگاری فراماسونری در ایران را می توان اینگونه فهرست کرد:
1-این جریان تاکید بسیاری بر ارائه تفسیری ناسیونالیستی از تاریخ ایران و ستایش ناسیونالیست ها دارد.
2-این جریان مبنای تحلیل های خود از مشهورات اندیشه مدرنیستی نظیر "اصل ترقی ناسوتی" و مفهوم لیبرالی آزادی و دموکراسی اومانسیتی قرار می دهد.
3-این جریان تاریخ نگاری ،با نادیده گرفتن تعّمدی انبوه توطئه های پیچیده استعماری که عمدتا توسط فراماسون ها اجرا گردیده و می گردد،هر حرکت مدرنیستی و شبه مدرنیستی را مثبت تلقی کرده و هر حرکت اصیل دینی و مردمی را خدشه دار می سازد.
4-جریان تاریخ نگاری فراماسونری ،اصرار غریبی بر کم رنگ کردن خدمات و مبارزات روحانیت و کل جریان مذهبی داشته و در تحلیل های خود، انگیزه های آرمانی آن ها را خدشه دار کرده به برجسته کردن شخصیت ها و آرای روشنفکری می پردازد.
5-جریان تاریخ نگاری فراماسونری در ایران که حدود دویست سال قدمت دارد،در تحلیل تاریخ مبهم و مغشوش و نامعلوم ایران باستان، مبنا را بر ارائه یک تفسیر ناسیونالیستی و ثناگویی بی اساس از عظمت خیالی تمدن ایران باستان و شرافت موهوم و نژاد پرستانه به اصطلاح آریایی ها قرار می دهد.
آدمیت را می توان برجسته ترین چهره روشنفکری جریان تاریخ نگاری فراماسونری در ایران، در موضع تاریخ معاصر ایران دانست.


شهریار زرشناس- نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران جلد دوم ص149-150

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.