زیگورات لینک ( وبلاگ فرعی زیگورات)

مطالب لینک داده شده در وبگاه زیگورات

زیگورات لینک ( وبلاگ فرعی زیگورات)

مطالب لینک داده شده در وبگاه زیگورات

ابراهیم پورداوود ؛ غرب زده ای پناه بده به آیین زرتشت

یکی از سرسخت ترین طرفداران و مرّوجان ایدئولوژی ناسیونالیسم باستان گرای شووینیستی که دانسته یا نادانسته،ترّهات بی اساس مستشرقان و بلندگوهای استعماری را دست مایه ترویج مدرنیزاسیون سطحی و رژیم حامی آن(پهلوی) قرار داده است،روشنفکری به نام ابراهیم پورداوود است. ابراهیم پورداوود متولد سال1264ش در رشت است.در جوانی به اروپا سفر کرد و مدتی در شبکه تبلیغی تقی زاده،در کنار محمد قزوینی و کاظم ایرانشهر فعالیت می کرده است. پورداوود مدتی شاگرد مستشرقان مأموری چون ادوارد براون و فرانک بوده است.
پورداوود به سال 1305ش برای اولین بار به ترجمه "گات ها"(بخشی از کتاب اوستا) به فارسی پرداخته است. پورداوود دشمنی ویژه ای با عرب ها و حتی اسلام داشته است.او به تکرار سخن بی پایه غرب زده ها می پرداخت که گویا حمله اعراب مسلمان به ایران،موجب عقب ماندگی! جامعه ایرانی گردیده است. پورداوود دربیان علت مهاجرت پارسیان زرتشتی به هند،چنین می سراید: « عرب آمد و مام ما ننگ شد / در آغوش تو جای ما تنگ شد»
پورداوود ارتباطات تشکیلاتی وثیقی با شبکه های جاسوسی انگلیسی فعال در هندوستان داشت و توسط آن ها تربیت و پرورش یافته است.
پورداوود معتقد بود که ایرانیان با بازگشت به طریق زرتشتی، میتوانند بهتر به جذب به اصطلاح "پیشرفت غربی" بپردازند. در واقع پورداوود با بیان این نظریه نشان می دهد که در نگاه او، باستان گرایی ناسیونالیستی ،محملی برای غرب زدگی شبه مدرن م باشد. پورداوود در یکی از نوشته های خود، اسلام را "دین عرب" نامیده که به "تاراج دین ما " پرداخته است.
آرا و آثار پورداوود مورد حمایت شدید رژیم شاه و پسرش و نیز شبکه فعال جاسوسی انگلیسی در هندبه رهبری دین شاه و کنسرسیوم نفت انگلیس قرار داشته است. پورداوود به پاس حمایت های گسترده رژیم پهلوی از او، قصیده ای در مدح رضاشاه سروده بود که ابیاتی از آن چنین می باشد:
سردار سپه خانه زبیگانه بپرداخت / این پور وطن مادر ماتم زده بنواخت
مردانه بکوشید و به هرسوی همی تاخت / شاه قجر از کرسی طاووس برانداخت
آیین نو آورد و ره رسم دگر اخت / یادش به جهان هرمز دادار نگه دار ...
پور داوود یکی از ایدئولوگ های ناسیونالیسم باستان گرا و از فعالان شبکه تبلیغاتی استعمار انگلیس در هند و ایران بوده است. او به سال 1347 درگذشته است. 

شهریار زرشناس- نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران جلد دوم ص89-90
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.