زیگورات لینک ( وبلاگ فرعی زیگورات)

مطالب لینک داده شده در وبگاه زیگورات

زیگورات لینک ( وبلاگ فرعی زیگورات)

مطالب لینک داده شده در وبگاه زیگورات

رویداد پوریم

مورد بعدی که در این پست که می تواند پرسش برانگیز باشد، اشاره به رویداد پوریم است که در یکی از کتب یهود به نام کتاب استر مورد اشاره قرار گرفته است.
در کتاب مذکور آمده که استر و مردخای یهودی با نفوذ به درباره خشایارشا شاه، موجبات قتل 77 یا 75 هزار نفر از دشمنان یهود (مردم ایران) را فراهم کردند.
شنیدن نام پوریم اکثر علاقمندان به تاریخ را یاد ناصر پورپیرار می اندازد! زیرا وی اولین کسی بود که این رویداد را به طور گسترده در سطح جامعه مطرح ساخت و نتیجه گیری های شگفت و عجیب و غریبی از این رویداد به عمل آورد! وی ادعا کرد پس از این  قتل عام همگانی، حیات انسانی در فلات ایران تا دوره صفویه یا قاجار نابود گردید و همه آثار علمی فرهنگی ادبی و ...جعلی و یهود ساخته است(!).
طرح این ادعاهای سخیف و بی مایه موجب گردید که بحث از رویداد پوریم نزد علاقمندان به تاریخ لوث گردد و این مسئله دستاویز جدل های سیاسی واقع شود و در یک جبهه گیری منفی علیه پوریم(و در اصل علیه پورپیرار؛ بدلیل نتیجه گیری های تخیلی اش از ان، و به خیال اینکه با نفی پوریم، نتیجه گیری های سخیف پورپیرار نیز منتفی شود.)، کل این رویداد، بدون احتمال نمادین بودن اش، نفی شود. شاید نتیجه گیری های پورپیرار از پوریم، این نفیِ کلیت را اجتناب ناپذیر کرده است.

اما نویسنده کتاب"تاریخ سیاسی ایران باستان"، بدلیل تناقضات شخصیت های کتاب استر با دوره زمانی حکومت خشایارشا، و نداشتن منطق استوار در توجیه تناقضات  نتیجه گیری های پورپیرار در ارتباط با آثار و داده های تاریخی، روایت وی از پوریم را رد نموده، و از تحلیل داده های تاریخیِ کتیبه بیستون و نقش اشرافیت یهود در حکومت هخامنشی، نتیجه گرفته است که پوریم، "روایت یهودی کتیبه بیستون" از سرکوب ها و کشتارهای یاد شده از داریوش هخامنشی است( ص131-136) . شاید این نتیجه گیری از پوریم و بیستون منطقی بنظر  برسد زیرا نتایج محیرالعقول فرضیات پورپیرار را دربرندارد!. به هر حال این نیز نظری است ...

نظریه ای دیگر درباره پوریم:
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.